17 mei: Troyes-Ligney le Chatel/Villy (86,2 km) - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 17 mei: Troyes-Ligney le Chatel/Villy (86,2 km) - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

17 mei: Troyes-Ligney le Chatel/Villy (86,2 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

17 Mei 2015 | Nederland, Roermond

17 mei: Troyes-Ligny le Chatel/Villy (86,2 Km)
Vanmorgen op tijd aan het ontbijt en daarna de fiets bepakt en afscheid genomen van May en Pierre. Het zonnetje schijnt maar het is nog niet erg warm. Daarom jasje en lange broek aan. Nadat we Troyes hebben verlaten fietsen we door een prachtig landschap van weilanden vol met koeien en boterbloemen, afgewisseld met koren- koolzaadvelden. We fietsen door talloze kleine dorpjes die wel uitgestorven lijken. Na 30 km een kop koffie en daarna de jas en de lange broek uit. Door het glooiende landschap met af en toe flinke klimmetjes maar ook lange afdalingen hebben we het warm gekregen.
Tussen de middag eten we ons broodje op in Ervy le Chatel, een mooi oud hooggelegen dorpje met een schitterend uitzicht over het dal.
De kilometers vliegen voorbij en tijdig na de middag komen we aan in Ligny le Chatel, onze eindbestemming van die dag.
Vlak voordat we aankomen, worden we ingehaald door 6 wielrenners in een strak fietspakje. Ook zij zijn onderweg naar Santiago. Ze fietsen 120 km per dag en worden verzorgd door een echtpaar in een camper, die overdag zorgt voor de koffie en de broodjes en 's-avonds al het tentje en het eten klaar heeft. Verder geen pelgrims gezien die dag.
We besluiten een pelgrimsonderkomen enkele kilometers van de route op te zoeken in het plaatsje Villy. Adres staat er niet bij, maar sleutel kan je afhalen bij de mairie (gemeentehuis), uiteraard gesloten op zondag. Maar geen nood want het adres van de burgemeester staat op de deur. Het onderkomen is er niet meer en nu? Met mijn 3 woorden Frans en zijn 2 woorden Engels zijn we eruit gekomen: kamperen in de tuin van het gemeentehuis. Daar aangekomen krijgen we een ruimte met een keukentje, toilet en wasbakje ter beschikking. We besluiten om de tent niet uit te pakken en te slapen in het keukentje.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben, willen we gaan eten. In het plaatsje is verder niets dus terug naar het vorige plaatje ook niets. Terug naar Ligny, daar hadden we een bord van een restaurant gezien. En jawel hoor een restaurant in de hele plaats, maar die waren volgeboekt. Dan maar terug naar de slaapplek en onze broodjes opeten. Lekker buiten in het gras in de zon gelegen en de dag afgesloten met een wandeling langs een van de vele riviertjes hier. Vervolgens op tijd naar bed want morgen willen we vroeg op de fiets zitten. Is maar 75 km, maar het begin en het einde is pittig klimmen en er is veel te bekijken onderweg, waaronder grote plaátsen als Auxerre en Vezalay aan het einde. Onze slaapplek van morgen. Hopelijk morgen WiFi zodat ons dagboek kan bijwerken.

• 18 Mei 2015 - 21:15

May Everts:

Zo dat zijn de eerste kilometers die erop zitten, voor jullie. Hopelijk vinden jullie morgen wel iets waar jullie lekker kunnen eten.
    En dat het zonnetje zich weer laat zien dat maakt het fietsen en het genieten van de omgeving nog mooier, dat het er mooi is hebben we wel gezien toen we jullie naar het startpunt hebben gebracht ,
    Groetjes van May en Pierre

• 19 Mei 2015 - 07:35

Nellie :

Nou het begin is gemaakt en hopelijk gaat het in de rest van de reis wat beter. Gelukkig zijn er altijd nog die broodjes. Het is wel leuk voor het verslag dit soort gebeurtenissen. Hihi.
    Geniet ze. Groetjes uit het nu nog zonnige Roermond . Vanmiddag krijgen we onweer en hagel.

• 19 Mei 2015 - 16:14

Harry En Annet:

Hoi Silvia en sjaak wij zijn jullie ook een beetje aan het volgen
    Knap hoor morgen 75 km breng het maar op
    Maar het is ongetwijfeld een hele mooie ervaring
    Gisteren nog met mensen gesproken die de tocht ok
    hebben gemaakt ook van hun kant veel lof maar
    je komt natuurlijk veel ontberingen tegen
    Ik kreeg vandaag 5 berichtten dus het doormailen gaat
    blijkbaar niet zo soepel
    Nou luitjes nog veel plezier en vooral mooi weer
    Heel veel groetjes harry en Annet