19 mei: Vezalay - st.Reverien 50 km (214,8 km) - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 19 mei: Vezalay - st.Reverien 50 km (214,8 km) - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

19 mei: Vezalay - st.Reverien 50 km (214,8 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

19 Mei 2015 | Frankrijk, Prémery

Vanmorgen al om 6.00 uur op. Goed geslapen. Er was op een laat moment nog een vrouwelijke pelgrim gekomen, maar ik mocht in de vrouwenzaal blijven liggen. Met alle 12 pelgrims om 7.00 uur naar de kerk, een hele belevenis. Een dienst vaneen half uur waarin 10 nonnen en 8 paters op de grond geknield zaten of staande psalmen zongen in een heel oude kapel bij de basiliek. Aan het einde moesten we allemaal naar voren komen en werden we gezegend voor de rest van onze tocht. Daarna terug naar de refugio voor samen te ontbijten. Je komt bijna niet weg. Nadat we brood en water hadden gekocht, om 9.00 uur op de fiets gestapt. Vandaag en morgen 50 km gepland omdat het traject erg heuvelachtig is. Ondanks diverse pittige klimmen en flinke tegenwind schiet het goed op. Na elke klim even op adem komen en dan weer verder. Na 30 km in Corbigny aan de koffie en een stempel bij de basiliek. Door het heuvelachtige parcours zijn er ontzettend mooie vergezichten. Met een pittige klim sluiten we af in st Reverien waar ook een refugio moet zijn. En jawel hoor in het gemeentehuis konden we terecht. Ook weer helemaal back to basic (toilet buiten, een douche voor 8 pelgrims en zelf iets eten maken wat je daar kan kopen) maar wel gezellig en dit keer toevallig allemaal Hollanders. Verder is er niets in het dorp en lijkt het dat de meeste huizen leeg staan. Van elke dag wordt door de burgemeester een groepsfoto gemaakt. De foto's hangen allemaal op. De mooiste vind ik een echtpaar met 3 kinderen. Een baby wordt op de rug meegedragen. De andere kinderen van 3 en 5 zitten allebei ingepakt in een zeiltje op een ezel.
Morgen 50 km heuvelachtig naar Nevers. We vertrekken vroeg want we krijgen na de middag onweer. Maar we moeten wel wachten tot de burgemeester ons het brood brengt, dat we vandaag besteld hebben. Daarna een vlakker traject van 2 dagen.

• 20 Mei 2015 - 09:02

Lei En Anita:

Hallo Silvia en sjaak,

Aan jullie verhalen te zien gaat het jullie goed af.
    We volgen jullie verhalen elke dag.
    Groetjes en veel succes en plezier bij het vervolgen van jullie reis

• 20 Mei 2015 - 09:07

Marjo:

Hoi Silvia en Sjaak,

Het klinkt heel leuk, best een uitdaging deze tocht.
    Zet hem op.

gr Marjo

• 20 Mei 2015 - 12:17

Annet En Harry :

Spannend en mooi allemaal

• 20 Mei 2015 - 18:38

Ria:

jullie zijn kanjers, super gedaan, prachtig wat jullie allemaal mee maken en zien.
    SCHITTEREND

• 20 Mei 2015 - 20:22

Mariet En Hans:

Hoi Sjaak en Silvia,
    Leuk jullie verhalen. Back to basic. Prachtige omgeving zoals jullie de tocht beschrijven.
    Wordt je wel rustig van of niet.
    Veel plezier in het vervolg van jullie reis, wij blijven jullie stalken.
    Gr. hans en Mariet

• 20 Mei 2015 - 21:54

Karin En Ruud:

We lezen jullie reisverslag met veel plezier, blijf schrijven. We wensen jullie verder een voorspoedige fietstocht en veel avontuurlijke belevenissen toe. Tot nu toe is geen enkele dag hetzelfde, zo te lezen. Wellicht maakt dat deze tocht ook zo aantrekkelijk.

Gr. Karin en Ruud