26 mei: Lagrauliere - Brive la Gaillarde - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 26 mei: Lagrauliere - Brive la Gaillarde - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

26 mei: Lagrauliere - Brive la Gaillarde

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

26 Mei 2015 | Frankrijk, Brive-la-Gaillarde

37 km en bezoek aan Rocamadour (678,2 km)
Vanmorgen na een geweldig ontbijt (had verteld dat we niet kunnen fietsen op alleen stokbrood met zoet; dus kregen we een stuk eigen gekookte ham, gekookte eieren en het normale standaard ontbijt) afscheid genomen van onze gastheer en gastvrouw. Er werd zelfs gekust. Ook krijgen we een hele mooie stempel van Chateau Bellefont in onze pelgrimspassen.
Silvia heeft goed geslapen en voelt zich weer goed. Toch merken we bij elk klimmetje dat we al 10 dagen fietsen zonder rustdag en met inmiddels al verschillende klimdagen. Maar moet je hier een rustdag nemen waar niets te beleven valt?'
Onderweg kruisen we twee fietsers die op de terugweg zijn naar Nevers. Zij zijn gestart in Burgos (Spanje) en van daaruit naar Valencia gefietst en terug over Andorra.
Met de flinke klimmen naar Rocamadour en ook daarna voor de komende 2 dagen in het verschiet, besluiten we het anders te gaan doen.
Na 30 km klimmen maar vooral afdalen, vlak voor de eerste grote klim van de buitencategorie in Brive la Gaillarde pakken we een hotel. Van hieruit kunnen we met de trein naar Rocamadour, een plaats die we zeker niet willen missen. En morgen kunnen we met een andere trein om deze extreme pukkels heen. Een soort rustdag dus.
De trein stopt in Rocamadour, maar het station blijkt 4 km van het plaatsje af te liggen. Er is geen bus, alleen bord waarop een telefoonnummer van een taxi staat. Er staan ook bordjes van een wandelroute naar l'Hospitalet en Rocamadour. We besluiten te gaan wandelen en lopen door een prachtig stuk natuur met gestapelde muurtjes langs het pad en talloze soorten vlinders vliegen om on heen. In l'Hospital heb je een heel mooie oude pelgrimkapel met daarnaast een ruine van een vroegere pelgrimsherberg. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht op Rocamadour dat aan de overkant van het dal tegen de bergwand is geplakt.
Via een heel steil pad gaat het omlaag naar de stadspoort en van daaruit beland je in schitterende smalle Middeleeuwse straatjes. Enige nadeel is dat het super toeristisch is en dus alleen maar winkeltjes. Vanuit een van de straten ga je met 216 trappen naar de hogere niveaus, waar een grote kerk, diverse kapellen en het vroegere Bisschoppelijk paleis tegen en in de rotswand zijn gebouwd.
Vroeger werden door gelovigen de treden met knieën beklommen.
Zoveel pracht en praal kan je je bijna niet voorstellen. In een van de kapelletjes steken we een kaarsje op en krijgen we onze pelgrimsstempel. Door het Bisschoppelijk paleis kan je verder naar boven via een schitterend kruiswegpark dat heel steil naar boven loopt.
Boven op de heuvel komen we uiteindelijk uit bij een schitterend kasteel.
Moe maar voldaan strijken we neer op een terras en bellen een taxi naar het station. Of we er goed aan hebben gedaan om zo'n inspanning te doe op onze rustdag ervaren we morgen wel. Maar Rocamadour hadden we voor geen geld willen missen en met de fiets op doorreis, hadden we dit plaatsje niet kunnen bekijken.
Terug in Brive lG komen we er op het station achter dat we morgenvroeg om 6.00 en 7.00 uur kunnen vertrekken naar Cahors en daarna pas om 12.00 uur. Dat betekent om 5.30 uur opstaan. Dit is zelfs voor een pelgrim erg vroeg. Dus in het hotel eten en naar bed.

• 26 Mei 2015 - 22:18

Jo:

Eine echte pelgrim geit oppe kneen nao baove (maar ja geer zeet neet zoo geluivig), aevegood sukses.
    Veer zeen blie-j det 't mit Silvia weer baeter geit.

jo & Mia

• 26 Mei 2015 - 22:44

Ria:

nou sjatjes, ben toch weer blij tehoren dat het met silvia weer wat beter gaat.
    wat super allemaal , wat jullie schrijven . geweldig toch. rust goed uit en tot morgen groetjes ria

• 27 Mei 2015 - 08:51

Mariet:

Silvia, goed om te lezen dat het beter met je gaat.
    Goeie reis verder.
    Gr. Hans en Mariet

• 27 Mei 2015 - 23:22

Thijs En Eveline:

Hoi Sjaak en Silvia,
    Waat ein sjoeane verhoale weer van de aafgeloape daag, veer vinje het errug leuk om ze steeds te leaze!
    Veur morge weer veul fietsplezeer gewins,

groete van Thijs en Eveline