29 mei: Lectourne-Montesquiou, 67,8 km (866,9 km) - Reisverslag uit Montesquiou, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 29 mei: Lectourne-Montesquiou, 67,8 km (866,9 km) - Reisverslag uit Montesquiou, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

29 mei: Lectourne-Montesquiou, 67,8 km (866,9 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

29 Mei 2015 | Frankrijk, Montesquiou

Na een goed ontbijt (kaas gekookt eitje en yoghurt erbij) stappen we op de fiets, uitgezwaaid door het echtpaar waar we hebben geslapen. Tijdens het ontbijt heeft onze gastvrouw de komende 3 nachten voor ons geboekt. Betekent dat we zondag rond de middag aankomen in Lourdes. Dit mag uiteraard niet op de palmares van een vrome pelgrim ontbreken.
We beginnen met een afdaling, maar al snel kondigt zich de eerste klim al weer aan. De dag begint fris, maar door het klimmen worden van zelf opgewarmd. Gisteren de Amstel Gold Race, vandaag de Mergellandroute. Gelukkig ook vandaag weer mooie plaatsjes die het verhaal afwisselen: Terraube en Mas d'Auvignon zijn echte Middeleeuwse plaatsjes die je goed met de fiets kunt bekijken en waar je mooie foto's kunt maken. Bij een van de afdalingen komen we 2 fietsers regen maar zij hebben het zo druk met klimmen, dat het alleen bij groeten blijft. Zijn ook de enige pelgrims, die we die dag tegenkomen.
In stPuy doen we de boodschappen. Na 30 km komen we aan in Castera-Verduzan (mondain kuurplaatsje met zwavelhoudende bronnen). Tijd voor koffie, maar mooi niet: we zijn alleen welkom voor te eten, terwijl er geen hond op het terras zit. Dan maar door naar Biran, een volgens de beschrijving heel oud dorpje met een bedevaartverleden.
Vanaf worden de heuvels lager en is het klimmen minder intensief. In Biran eten we voor de stadspoort onze boterham op een bankje op met een schitterend uitzicht over het dal.
Daarna het dorpje bekijken. In de kerk is de volledige achterwand een beeldhouwwerk over de legende die zich hier heeft afgespeeld. Echter de kerk is gesloten en ook het gemeentehuis is tot 14.00 uur dicht. Hierop gewacht maar ook om 14.00 uur komt er geen teken van leven. Horeca is er ook niet, dan maar weer op de fiets. Omdat kilometers beginnen te tellen, laten we l'Isle de Noe links liggen en beginnen aan de lange slotklim naar Montesquiou. Ook in deze plaats is het erg stil en lukt het ons niet om een stempel te bemachtigen en boodschappen te doen. We weten namelijk al dat we vanavond zelf moeten koken. Dan maar naar onze overnachtingsadres, een chaletje bij een kasteel (is hotel, maar heeft ook een camping. Aangekomen zien we een prachtig kasteel waar de voorbereiding van een bruiloft in volle gang is.
In de ongeveer 15 chaletjes zijn wij de enige gasten. Er is ook een campingwinkel waar we onze boodschappen doen. Na het eten gaan we nog even op het internet. Dit kan op een bankje bij het kasteel. Daarna terug naar ons chaletje waar we tot het donker wordt, genieten van de stilte die alleenwordt verstoord door gekwetter van talloze vogels.

• 31 Mei 2015 - 19:46

Nellie Van Kerkhoff:

Hoi silvia en Sjaak,
    Zo typisch frans herkenbaar dat je er alleen mag eten. Het zal ze wel te goed gaan. Ook dat ze gewoon dicht zijn als he hun uitkomt. Ze nemen het niet zo nauw. Cest la vie.
    Maar goed dat jullie reserves hebben. Vanuit het regenachtige Roermond wensen we jullie weer een hele fijne reis verder.

John en Nellie