30 mei: Montesquiou-Aast, 64 km (930,9) - Reisverslag uit Aast, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 30 mei: Montesquiou-Aast, 64 km (930,9) - Reisverslag uit Aast, Frankrijk van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

30 mei: Montesquiou-Aast, 64 km (930,9)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

30 Mei 2015 | Frankrijk, Aast

Slecht geslapen vannacht. De halve nacht liggen te rillen van de kou in de slaapzak en met 2 dekens.
Voelde vanmorgen niet goed maar gelukkig staan er maar 56 km vandaag op het programma en we hebben een slaapplaats voor vanavond. We beginnen gelijk met een klim en daar hebben de beentjes moeite mee. Daarom in Pouylebon maar even van de fiets, maar meer als een oud kerkje en een niet bezichtigen kasteel is het. In de afdaling gaat het fout. Met 2 knallen springen evenzoveel spaken in mijn achterwiel. We besluiten zonder onderbreking door te fietsen naar Marciac, een plaatsje 18 km verder. Het blijkt erg veel voorzieningen te hebben rondom het marktplein. We worden door de VVV naar diverse plekken gestuurd die ons allemaal niet kunnen helpen. Als laatste wordt een mannetje van een wielerclub gebeld, maar die kan pas over een uur. Dan maar wachten en onze boodschappen doen. We besluiten ook onze tent en slaapmatjes naar huis te sturen. Dit scheelt bijna 6 kg gewicht op mijn achterband en ze zijn waarschijnlijk niet meer nodig. Het hele grapje heeft ruim 2,5 uur gekost en we moeten toch met kapotte spaken verder. In Marbouguet drinken we koffie en gaan voor het laatste deel van de route. Na deze plaats wijken we af van de hoofdroute en gaan via 2 subroutes morgen naar Lourdes. Met een forse klim wordt het laatste deel ingezet, daarna stijgt de weg naar ons einddoel heel geleidelijk. Normaal is vals plat lastig te fietsen, maar met een fijn wegdek gaat dit zonder veel inspanning. Ook maar goed, want de niet geslapen nacht begint zijn tol te eisen. We komen in een heel klein gehuchtje bij een ouder echtpaar. Eten is er niet te krijgen, dus dat wordt gewoon een boterham.
De fiets met tape geprobeerd zo goed mogelijk te herstellen. Ook het gewicht van de achtertassen zoveel mogelijk naar voren verplaatst. Volgens internet zijner meerdere fietsenmakers in Lourdes. Daar slapen we morgen. Misschien kan de fiets daar maandagmorgen gerepareerd worden.