6 juni: Manuera-Viana, 56 km (1.356 km) - Reisverslag uit Viana de Duero, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 6 juni: Manuera-Viana, 56 km (1.356 km) - Reisverslag uit Viana de Duero, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

6 juni: Manuera-Viana, 56 km (1.356 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

06 Juni 2015 | Spanje, Viana de Duero

Omdat iedereen vroeg op stond, zijn wij ook opgestaan voor de wekker en zaten al om 7 uur op de fiets na een zelf gemaakt ontbijtje. Er trekken al hordes wandelaars voor onze deur voorbij en wij volgen dan ook maar deze route om weer op de doorgaande weg te komen. We komen echter midden tussen de velden terecht en moeten iedere keer bellen, zodat de wandelaars ons voorbij laten. Niet echt leuk voor de wandelaars en ook niet goed voor de fietsen, want de weg is te slecht. Maar toch wel apart om te ervaren. Bij het volgende dorpje pakken we de route weer op. De route loopt continue over een doorlopende weg. De dorpjes liggen hoger op de heuvels. Omdat er al te veel geklommen moet worden, bekijken we de dorpjes van afstand. Al vrij snel komen we in Estella, een van de grotere plaatsen. Hier blijven we te lang hangen, zonder veel van de mooie dingen te zien. Vanuit Estella weer met een forse klim van 5 km de heuvels in. Daar ontmoeten we naast de weg een ouder Nederlands stel op de fiets. Zij gaan ook naar Santiago maar ook nog terug op de fiets. We treffen elkaar nog een paar keer, voor het laatst in Los Arcos. Hier willen we boodschappen doen, naar de VVV voor nieuwe overnachtingsadressen, koffie drinken en een boterham eten. Er is markt in Los Arcos en het is er super druk. We fout gestuurd naar de VVV, krijgen hier geen nieuwe overnachtingsadressen, betalen veel teveel voor onze boodschappen en zijn hier teveel tijd verloren.
Met een kater stappen we op de fiets en moeten direct starten met een forse klim. Ook nu weer klimmen en dalen over de doorgaande weg, terwijl de dorpjes hogerop liggen. Levert geweldige uitzichten op. We besluiten in een van de dorpjes toch naar boven te klimmen. Een mooi kerkje en een prachtig uitzicht is het resultaat. Inmiddels is het weer bloedheet geworden en moeten we nog 10 km naar ons einddoel. Hier tussenin is het een klimmen en dalen en Silvia krijgt weer erg veel last van de warmte. Gelukkig sluiten we af met een forse afdaling, voordat we Viana bereiken. Direct vooraan in de plaats boeken we een 2persoons kamer in een refugio. Deze extra luxe hebben we wel verdiend. Douchen, wasje doen en het centrum in. Wat een juweeltje. We slenteren door de straatjes, pakken een terrasje en besluiten om daar ook 's-avonds te gaan eten. Het is nog vroeg en bloedheet. Daarom gaan we net als alle Spanjaarden Siësta houden. Daarna lekker paella eten in het centrum en daarna naar bed. In de refugio is het al muis stil. Iedereen ligt al op een oor of is ergens de CL finale aan het kijken.

• 08 Juni 2015 - 18:32

Ria:

jammer dat het zo warm word voor silvia. maar rustig aan doen sjatjes