16 juni: Cebreiro-Samos, 33 km (1.911 km) - Reisverslag uit Samos, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 16 juni: Cebreiro-Samos, 33 km (1.911 km) - Reisverslag uit Samos, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

16 juni: Cebreiro-Samos, 33 km (1.911 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

16 Juni 2015 | Spanje, Samos

Silvia heeft goed geslapen, maar nog steeds last van diarree. We zijn wat later opgestaan na de forse klim van gisteren en willen ook rustig starten. Als ik de fietsen buiten ga zetten gaat het Nederlands stel net weg. Buiten krijg ik een geweldig uitzicht voorgeschoteld. Waar je gisteren tot in het dal kon kijken, ligt nu een wolkenlaag. Wij zitten boven de wolken waar de zon schijnt. Alleen de bergtoppen steken er bovenuit.
Het is al lekker warm, dus dat wordt de korte broek vandaag. In de afdalingen is het echter nog erg koud. We hebben gisteren de eerste van 3 bergtoppen bedwongen. Nu komen direct achter elkaar de volgende. Silvia heeft bij het klimmen direct last van haar darmen en is haar energie helemaal kwijt. Op de laatste top drinken we koffie op een terras. Het is een en komen en gaan van wandelaars. Daarna een supersnelle afdaling, met af en toe fotostopjes van prachtige vergezichten in het dal. Ik zie dat de teller van mijn klokje op een gegeven moment 55 km/uur aangeeft. Onderaan zijn we steenkoud en gaan Triacastela van de fiets om boodschappen te doen. Omdat het klimmen niet gaat bij Silvia, besluiten we om de situatie per dorpje te bekijken: gaan we verder of stoppen we. 2 dorpjes en even zoveel klimmetjes verder geeft Silvia na 33 km aan dat het echt niet meer gaat. We zijn aangekomen in Samos een dorpje met een forse historie. Hier een hotelletje geboekt en Silvia in bed gestopt. In de tussentijd me verdiept in de diverse mogelijkheden om terug te reizen naar Nederland. Ndanks een paar uur slaap gaat het niet beter en geeft de bijsluiter van de Imodium aan dat we dan een arts moeten raadplegen. De mevrouw van het hotel belt voor ons. We worden met een ambulance opgehaald en naar het ziekenhuis in de volgende plaats gebracht. Hier wordt geconstateerd dat Silvia een voedselvergiftiging heeft opgelopen. Na een injectie en medicijnen voor de komende dagen met de taxi terug naar het hotel. Samen het klooster en een kapel die in de 9e eeuw gebouwd is bekeken. Naast de kapel staat een reusachtige cypres, die 1000 jaar oud zou zijn. Daarna een hapje gegeten (Silvia mag alleen maar drinken vandaag) en naar bed.
Morgen gaan we het opnieuw proberen.

• 16 Juni 2015 - 23:41

Marion:

Ik hoop dat het morgen een stuk beter gaat met Silvia, na een goede nachtrust.
    Wat zijn jullie ervaringen en verhalen prachtig.
    Nooit geweten dat zoveel mensen deze tocht maken.

• 17 Juni 2015 - 06:24

Pierre:

Oei, dat is wel heel vervelend. dat kun je met fietsen helemaal niet gebruiken. Alle kracht is direkt weg, en alle lol ook natuurlijk.
    Hopelijk gaat het snel beter anders maar een hele rustdag inplannen. Als het goed is moet het gebergte steeds minder worden en Santiago komt toch langzaam in zicht. Nog een paar flinke etappes en jullie zijn er.

• 17 Juni 2015 - 07:28

Nellie:

Aj, dat is niet zo fraai. Heel veel beterschap en hopelijk knap je gauw weer op. Nog een paar kilometer en jullie hebben het einddoel gehaald. Super. Jullie zijn kanjers.

• 17 Juni 2015 - 08:25

Marijke:

Hallo buren, heel veel beterschap voor Silvia. En Jacques let op,dat ze niet boven haar krachten gaat. Dan maar wat later aankomen. Het einde is toch inzicht. En de laatste loodjes..... Veel sterkte en beterschap groetjes Marijke

• 17 Juni 2015 - 10:23

Lei En Anita:

Hoi Silvia en sjaak,

Silvia heel veel beterschap rust maar eens goed uit.
    Het einde komt in zicht, super gedaan van jullie

• 17 Juni 2015 - 11:44

Jeanine:

Verschrikkelijk dat je dit ook nog moet krijgen, jullie zijn bijna bij jullie eindpunt.
    Silvia heel veel sterkte en je bent hopelijk weer snel opgeknapt. Sjaak jij ook veel sterkte met de laatste loodjes.

• 17 Juni 2015 - 14:53

Baukje:

Wat jammer Silvia dat je nu net ziek moet worden.
    Ik wens je heel veel beterschap toe.

Grtz Baukje

• 17 Juni 2015 - 15:33

Ria Maessen:

Ha Silv en Sjaak,
    Ich wins dich ein veursjpoedig hersjtel toe Silv ... !!!
    Waat geer doot is al ein heel prestatie es dich nieks mankeert ......; en zeker es se neet gans in orde bus waerd ut beheurlik aafzeen, petje aaf veur uch doorzettingsvermoge ...
    Haopelik veuls se dich gauw weer "baeterder" ....
    Veer winse uch noch gans veul succes !!
    Ria (en Funs )

• 17 Juni 2015 - 17:40

Ria:

ooooooooooooooooo sjat wat vervelend is dat voor jou. maar ik weet het zeker , het komt allemaal goed schatje. jullie zijn al zo ver . dus het gaat lukken. dikke knuffels van ons ria en harrie