10 juni: Burgos-Castrojeriz,53 km (1.586 km) - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 10 juni: Burgos-Castrojeriz,53 km (1.586 km) - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

10 juni: Burgos-Castrojeriz,53 km (1.586 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

10 Juni 2015 | Spanje, Frómista

Het heeft de hele nacht geregend en dit is ook de voorspelling voor de rest van de dag. We doen het rustig aan, ontbijten op de kamer en vertrekken uiteindelijk pas om 9.30 uur. Goed ingepakt in een regenpak en alle hoezen over de tassen. Altijd even lastig uit een grote stad de route oppakken. Ook nog ergens brood en drinken gekocht en dan op weg door de stromende regen. Met een forse klim laten we de stad achter ons. De weg loopt goed en het is dezelfde prachtige natuur als voorheen, maar in de regen spreekt het net wat minder aan. In Villagonzale is het even zoeken omdat de routebeschrijving niet helemaal correct is. Dan biedt de navigatie altijd weer de juiste hulp. Na een langgerekte klim en een lekkere afdaling komen we in het dorp Cavia. Uiteraard zet ik Silvia met het plaatsnaambord op de foto. Ook hier is het weer even zoeken en moeten we een stuk binnendoor over een zandpad. De dorpen die volgen hebben geen voorzieningen, dus koffie is er niet bij. Na 2 forse klimmetjes is ons buikje leeg en moet er gegeten worden. Maar omdat het nog steeds regent, wordt het een banaan en een paar koekjes. We hebben het hoogste punt van onze dagetappe bereikt en vanaf nu is het een langgerekte afdaling naar onze geplande eindbestemming. Maar vanaf dat moment begint ook keihard te regenen. Met een snelheid van 25 km per uur trappen we de laatste 20 km weg. Foto's heb ik vandaag nauwelijks gemaakt, tot dat we in San Anton komen. Het is geen plaats, maar de overblijfselen van een heel oud klooster (12e-14e eeuw). Het aparte eraan is dat de weg midden door de bogen van de voormalige kerk lopen. Een heel apart gevoel om hier doorheen te fietsen. Als het weer beter was geweest, hadden we hier zeker een stop gemaakt. En opeens zien we hier ook weer wandelaars met hun poncho's om sjokkend door de regen.
Silvia heeft ook problemen met haar fiets. Door het natte weer hebben de remblokjes veel geleden en ik ga deze vanavond vervangen. Het regent dat het giet en we leggen de laatste kilometers naar Castrojeriz helemaal doorweekt af. We hadden vandaag al besloten om geen albergue te nemen maar een hostel of hotel. Hoe krijgen we anders alles droog. Castrojeriz is een heel langgerekt dorp, met een heel lange historie en genoeg overnachtingsmogelijkheden. Maar omdat de regen met bakken naar het beneden valt pakken we het eerste beste hotel, dat we tegenkomen. Voor ons schiet een Nederlands stel naar binnen, dat we eerder kort in Belorado hebben getroffen. We krijgen 2 kamers naast elkaar in een bijgebouw achter in de tuin. De fietsen moeten jammer genoeg in de regen buiten in de tuin blijven staan. Eerst alle natte spullen uit en een warme douche. Alle spullen in de tassen zijn gelukkig droog gebleven. Daarna nieuwe remblokjes op de fiets van Silvia gezet. Hierbij mis ik de handigheid van Wiel om deze goed te kunnen afstellen en besluit om die van mij nog niet te vervangen en de eerstvolgende fietsenmaker op te zoeken. Omdat het blijft regenen, houden we noodgedwongen siësta. 'S-avonds gezellig gegeten met de buren. Twee kranige mensen, hij is 71 jaar en ze fietsen meer kilometers weg als ons. Ook doen ze veel schaatsen en skeeleren. Daarna vragen we een paraplu om toch even door het centrum te lopen en geld te gaan pinnen. Het valt op hoeveel huizen in een erbarmelijk staat zijn of zelfs ingestort zijn. Het is echt vergane glorie ondanks de roemruchte geschiedenis. Ik kan de bank niet vinden en we gaan terug. De vriendelijke mevrouw van het hotel biedt aan om samen met mij met de auto naar de bank te rijden. Die ligt een stuk verder dan het oude centrum.
Dan naar bed. De voorspelling voor morgen is net zo slecht. Over 40 km is een plaatsje met een fietsenmaker. Hopelijk klopt de informatie in het boekje. We vertrekken morgen op tijd, want ondanks het slechte weer is om 12.00 uur gewoon sluitingstijd en siësta.

• 10 Juni 2015 - 22:35

Marjo :

Hoi Silvia en Sjaak,
    Burgos is zeker een hele mooie omgeving, ik heb daar wel eens een overnachting gehad op doorreis naar het zuiden. Jammer van de regen, maar jullie zijn echte doorzetters, petje af.
    Ik mis wel mijn wandel en zwemmaatje.
    Succes met de volgende kilometers..

• 10 Juni 2015 - 22:57

Arno Janssen:

Jammer van de regen. Hadden we deze maar hier. Het is hier erg droog. Knap dat jullie hier doorheen fietsen. Hopelijk verbeteren de weersomstandigheden weer. Groetjes, en fiets ze.
    Familie Janssen Merum.

• 10 Juni 2015 - 23:31

Peter & Jolanda:

Hoi FIETSERS, met hoofdletters! Zijn jullie al zo ver? Effe niet opgelet tijdens onze vakantie. Ik weet nog dat we ergens midden in Amerika jullie berichtje kregen dat jullie weer onderweg waren. Nu wij weer een beetje gesetteld zijn en ik door de ouwe mail aan het bladeren ben kwam ik de link tegen. "Effe kijken of ze al voorbij Parijs zijn ...." Nou ja het resultaat is er dus naar. Heel veel plezier en mooie momenten gewenst tijdens jullie verdere tocht. Ik blijf het vanaf nu een beetje meer volgen. (en Jolanda ook!) Groetjes!

• 11 Juni 2015 - 08:49

Ria:

ha sjatten, jammer dat het zo regend, is niet goed voor de spieren.
    maar jullie zijn kanjers xxxxxxxxxxxxxx

• 11 Juni 2015 - 21:27

Jef Colson:

Dag groetjes van de belgen van lourdes hebben goed de cols verteerd na de avond nog een goede en Prettige verdervan u tocht geniet er van santiago wacht op u dag