3 juni: Col du Somport - Puenta la Reina de Jaca - Reisverslag uit Arres, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 3 juni: Col du Somport - Puenta la Reina de Jaca - Reisverslag uit Arres, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

3 juni: Col du Somport - Puenta la Reina de Jaca

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

03 Juni 2015 | Spanje, Arres

60,1 km (1.166,9 km)
Vanmorgen langer als gebruikelijk in bed blijven liggen. We waren allebei nog erg moe van de vorige dag. Gevolg was dat we pas om 9.00 uur op de fiets zaten en nog geen ontbijt hadden gehad. Met ee afdaling van 30 km was dat natuurlijk geen probleem. Na 2 keer stoppen in een volgend plaatsje kwamen we erachter dat de supermarkten pas om 10.00 uur open gingen. Dan maar door naar de grotere plaats Jaca onder aan de col. Ondanks het al warme weer kregen we het zo koud tijdens het afdalen, dat de jas aan moest. Ondanks deze en een aantal fotostops waren we al om 10.30 uur in Jaca. De afdaling aan de Spaanse kant was lang niet zo mooi dan de beklimming aan de Franse kant: brede asfaltweg met vangrail en grote hotels in de toeristische plaatjes. Jaca is een mooie stad. Bij de VVV kreeg ik een routevariant aangeboden die om de 2e hoge col heen ging. Dit konden onze beentjes vandaag niet aan en ook vanwege de hoge temperatuur geen aanrader. Ook kregen we de uitgewerkte wandelroute met een aantal refugio's tot Puenta la Reina. Gaan we zeker gebruik van maken. In Jaca ook boodschappen gedaan en daarna een laat ontbijtje op een bankje naast de kerk. Toen pastoor daar naar buiten kwam, hem aangeschoten voor een stempel in onze pelgrim paspoorten. Hij wilde alles van onze reis weten en hij sloot af met een kruisje op ons voorhoofd te plaatsen. Na een gesprek met een Nederlands echtpaar en een kop koffie op de fiets voor deel 2 van vandaag. De route ging grotendeels over een drukke rijksweg en alleen Sta Cruz de la Seros was het aankijken waard. Silvia had erg veel last van de warmte, waardoor we hier lange tijd onder een dikke boom hebben gezeten. Daar besloten om niet meer te ver te gaan en de komende dagen vroeg te vertrekken, want het blijft bloedheet. Voordat we vertrekken loopt een auto van 2 oude stellen achteruit de berg af. De 2 mannen komen met de schrik vrij omdat de auto snel tegen een muurtje tot stilstand komt. Als de 2 vrouwen uit de kerk komen, horen we een echte temperamentvolle Spaanse scheldpartij. Na een leuk gesprek met een Nederlands echtpaar op de fiets.
We fietsen tot Puente la Reina de Jaca. Alleen de brug is het aankijken waard, het plaatsje is alleen een aantal flats naast de drukke weg. Toch besluiten we om te blijven, want het is nog steeds bloedheet. De beloofde bewolking blijft boven de Pyreneeën hangen. Als we echter ingekwartierd zijn, wordt het alsnog bewolkt en krijgen we ook nog een niet gemeld onweer. Dus juiste keuze.
Na het onweer een korte wandeling en daarna perfect gegeten bij een van de 2 restaurants.
Daarna lekker uitrusten, facetimen met de kinderen en op tijd naar bed. De komende 2 dagen zijn gepland van Puenta la Reina de Jaca naar Puenta de la Reina (120 km). En we krijgen mooie dingen te zien.

• 04 Juni 2015 - 21:26

Ria: