4 juni: Puenta la Reina de Jaca - Sanguesa - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 4 juni: Puenta la Reina de Jaca - Sanguesa - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

4 juni: Puenta la Reina de Jaca - Sanguesa

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

04 Juni 2015 | Spanje, Sangüesa

56 km (1.223 km)
Na een eigen gemaakt ontbijtje zaten we al voor 7.30 uur op de fiets. Ondanks dat het een doorgaande weg is, is het vrij rustig. Met af en toe een klim schiet het snel op. We dalen heel duidelijk qua hoogtemeters. Het is nog heerlijk koel, dus goede keuze gemaakt om vroeg te vertrekken.We komen langs. Dit had ook ons overnachtingsadres kunnen zijn. Was mooier, maar nu hebben we de klim hier naar toe bespaart. We fietsen verder en aan de linkerkant verschijnt een heel groot stuwmeer (Embalse de Yesa) en komen langs het plaatsje Esco, dat helemaal verlaten is. Het stuwmeer wordt uitbreid en ook de weg moet straks wijken voor het water. Er is inmiddels al een snelweg aangelegd, maar je ziet geen auto rijden. Het stuwmeer levert heel mooie plaatjes op. Op een klimmetje worden ingehaald door een Nederlands echtpaar. Kort praatje op de fiets, maar de man wil duidelijk verder. Toch halen we ze verderop weer in en als zij na een forse klim boven de stuwdam ons weer inhalen omdat wij eenfotostop hebben, besluiten we in Yesa samen koffie te drinken. Rinus en Desiree uit Varse (Drenthe) zijn dit jaar in Dax vertrokken en gaan ook naar Santiago. Zij willen vandaag een plaats verder komen dan ons. Na de koffie gaan we ieder op ons eigen tempo verder. Bij Yesa gaan we van de grote weg af en wordt de route mooier, maar ook zwaarder. Ook is de temperatuur flink aan het oplopen. Bij Javier een korte kijkpauze bij een leuk kasteel en dan door naar onze overnachtingsplaats. Hier komen we het stel voor de vierde keer tegen. Zij hebben inmiddels geboekt in Lumbier, waar wij morgen doorheen komen.
Naar de VVV voor informatie en dan naar de refugio. Het is inmiddels bloedheet, waardoor de refugio al bijna vol is (14 pl). Met zijn 14en in een slaapruimte, dat wordt waarschijnlijk onrustig slapen. Maar wat wil je voor 5 euro pp. Douchen, wat eten op een terras en dan gaan zwemmen. Maar het zwembad gaat pas in juli open (snap je dat met deze temperaturen?). Dan maar boodschappen doen en een uurtje siësta houden. Dat doen de Spanjaarden ook. Vanavond lekker eten tegen een pelgrimsprijs. Morgen weer vroeg op, maar misschien nog vroeger wakker, want verschillende wandelaars vertrekken al om 6.00 uur. Beloofd een mooie dag te worden volgens de beschrijving.

• 04 Juni 2015 - 21:30

Ria:

nou nou het gaat toch nog allemaal goed zo met jullie. rustig aan, want jullie zijn toppers