8 juni: Najera-Belorado, 67 km (1.466 km) - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 8 juni: Najera-Belorado, 67 km (1.466 km) - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

8 juni: Najera-Belorado, 67 km (1.466 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

08 Juni 2015 | Spanje, Belorado

Al om 7.30 uur op de fiets maar nog zonder ontbijt. Dit wilde we onderweg op een bankje doen. We verlaten Najera via een grof grindpad. Gelukkig komen we snel weer op de asfalt. Dit is vragen om kapotte banden. We klimmen heel geleidelijk en het gaat ons goed af. Silvia heeft geen last meer van haar knieën. In Cardanas kopen we brood en water, in Badaran eten we ons ontbijtje op een bankje op het plein achter de kerk. We moeten nodig de voorraad aanvullen, maar hopen hiervoor een grotere supermarkt tegen te komen. In Berceo pakken we de omleiding langs het klooster 'de Monasterios van San Millan'. Daar aangekomen treffen we een oude bekende, een Belgische fietser, die we ook in Vezalay hebben ontmoet. 3 weken en 1.300 km later komen we elkaar weer tegen, terwijl hij ook nog over de andere Pyreneeën col is gefietst. Hij heeft geslapen in het hotel dat bij het klooster (Unesco werelderfgoed) hoort. Na leuk bijpraten over onze ervaringen gaat hij verder. Het klooster is op maandag gesloten en ook het andere klooster, waar we naar toe wilden wandelen. Dit is een teleurstelling, want het moet erg mooi zijn om deze te bezichtigen. We krijgen wel een stempel en na de nodige foto's gaan we weer terug naar de route. Na wat klimwerk komen we met een forse afdaling in Santo Domingo de la Calzada terecht. Je ziet al van heel ver de hoge kerktoren langzaam op je afkomen. Hier vinden we de supermarkt en worden de voorraden weer aangevuld. Op een bankje voor het Cistercienser klooster eten we onze boterham en zoeken daarna het centrum op. Het plein met het kathedraal is een plaatje en daar treffen we opnieuw onze Belgische vriend. Voor het bezichtigen van de kathedraal betaal je entree, maar kan je wel je fiets stallen. We nemen voor de tweede keer afscheid en besluiten de kathedraal te bekijken als genoegdoening voor het gesloten klooster. Alle pracht en praal is hier permanent uitgestald. Geweldig en ook grappig want de eeuwenoude stukken worden afgewisseld met vitrines waarin met Playmobil speelgoed bijbelse taferelen zijn uitgebeeld (laatste avondmaal, paleis van Herodes enz). Leuk voor de jeugd. Ook is in de kerk een hok met een levende haan en hen. Hier hoort een verhaal uit het verleden bij. Op het plein drinken we iets op het terras van de Middeleeuwse refugio, dat nu is omgebouwd tot een 4sterren hotel. Hier worden we wel getild, we betalen het dubbele tov andere plaatsen. Het is inmiddels 14.00 geworden en we hebben ruim 2 uur rond gehangen in Santa Domingo. We gaan nog een stuk verder. Het is niet zo warm als andere dagen, dus dat moet kunnen. We beginnen met een lange afdaling naar Herremalun. Daarna klimmen we heel geleidelijk naar Belorado over een geweldig lopend wegdek. De laatste 30 km trappen we binnen 2 uur weg. Het is ongemerkt toch nog bloedheet geworden en we zijn blij als we in Belorado zijn. We komen in een erg goede albergue terecht, gerund door broer en zus en boeken hier ook het avondeten. Krijgen een 4persoons kamer met de verwachting dat er niemand meer komt. Later arriveert nog een fietsend stelletje uit Barcelona, waar we de kamer mee moeten delen.
Eerst ons wasje doen en een duik in het zwembad. Ja het pelgrimeren wordt steeds luxer. Tot het avondeten lekker bij het zwembad blijven liggen. We komen aan tafel te zitten met Joop en Wies uit Veldhoven. Ervaren lange afstandfietsers, die nu de Camino lopen. Een leuk gesprek en een lekker diner. Daarna nog even het stadje bekijken en dan naar bed.

• 09 Juni 2015 - 22:53

Jo:

Sjaak & Silvia,good bezig veural det geer s'morges op water en brood mot fietse, det liek waal de Bajes biej uch of mit anger weurd '''t Kesjotje'' (Boekoels Boers).
    Maar veur de res gangk zoo door en den kumpt alles good. Succes verder.

gr,

Jo & Mia

• 10 Juni 2015 - 09:18

Ria:

nou silvia en sjaak het gaat gelukkig weer allemaal wat beter . topper zijn jullie