11 juni: Castrojeriz-Carrion de los Condes - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 11 juni: Castrojeriz-Carrion de los Condes - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

11 juni: Castrojeriz-Carrion de los Condes

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

11 Juni 2015 | Spanje, Carrión de los Condes

52 km (1.638 km)
Vanmorgen om 6.00 uur geeft de weerapp 100% kans op regen met onweer tussen 7.00 en 9.00. Het is tegen verwachting in de hele nacht droog geweest. Dan nog maar een uurtje slapen want dit heeft geen zin. Om 7.30 uur zitten we aan het ontbijt en treffen onze Nederlandse collega's weer. Een geweldig ontbijt met kaas, vlees omelet enz. Om 8.30 op de fiets. Het is nog steeds droog. Als we echter een half uur onderweg zijn begint het met regenen. Het gevolg daarvan is dat we gewoon doortrappen geen stops maken het parcours is glooiend maar goed te doen. We komen verschillende fietsers tegen onderweg.
Na bijna 30 km stoppen we in Fromista bij de VVV die pal langs de weg ligt. We krijgen daar een stempel en ook het adres van de fietsenmaker in ons einddoel van vandaag. Hier stopt ook een Nederlandse auto en hebben we een kort gesprek met een stel uit Eysden. De man heeft 7 jaar geleden de Camino gefietst en doet nu met zijn vrouw een aantal plaatsen aan. Zij zijn op de terugweg van Santiago en geven aan dat het daar erg druk is. Daarna nog even boodschappen doen en verder gaat het weer door de regen. Het regent gelukkig niet zo hard dan gisteren en vanaf Fromista draait de route en krijgen we de wind schuin van achteren. Door de regen laten we de plaatjes allemaal rechts liggen en trappen in een keer door naar Carrion de los Condes. Als we daar aankomen is het inmiddels droog geworden. Hier komen onze Nederlandse collega's van gisteren ook aan, maar de krasse knarren fietsen nog een eind door. We pakken een kop koffie en zoeken de beste slaapgelegenheid op. Het is een albergue in een oud klooster. Voor een spotprijs krijgen we een 2persoonskamer maar wel zo klein, dat er nauwelijks 2 bedden, een tafel en een stoel op passen. Met 2 haakjes op de deur is dit ook de hele inrichting. Nog minder plek dan in de bajes. Het uitzicht maakt veel goed. Op het torentje van de kapel hebben een aantal ooievaars een nest met jongen.
Al het natte spul ophangen en dan naar de fietsenmaker. We zijn er net voor middagsluiting en om 17.00 uur zijn de fietsen klaar. Dan maar eerst het plaatsje verkennen. Wat een verschil met gisteren. Net zoveel historie, maar alles in veel betere staat. Ook zijn er veel winkels en terrassen en je ziet heel veel Caminogangers. De plaatselijke economie vaart er volgens mij wel bij. Op de markt allebei een korte broek gekocht.
Nog te vroeg voor de fietsen, dan maar eerst siësta houden. Van al die regen hebben we het ook koud gekregen. Na een lekker tukkie de fietsen ophalen en daarmee de stad verder verkent. Echt een leuk stadje, een paar kerken en een museum bekeken en daarna op een terras in de zon lekker lang blijven hangen. Als de zon achter de huizen wegzakt, is het te koud om buiten te eten en schuiven we naar binnen. Na een lekker dineetje weer vroeg naar bed. Morgen moeten we voor 8.00 uur uit de albergue zijn. We willen ook weer eens een flinke etappe fietsen en gelet op het weer en het parcours is dat mogelijk. Santiago komt met nog 450 km in zicht.

• 14 Juni 2015 - 22:10

Ria: