13 juni: Leon-Astorga, 64 km (1.757 km) - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 13 juni: Leon-Astorga, 64 km (1.757 km) - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

13 juni: Leon-Astorga, 64 km (1.757 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

13 Juni 2015 | Spanje, Astorga

Vanmorgen iets langer in bed blijven liggen na de forse inspanning van gisteren. Ook even in de stad gaan kijken, maar omdat we deze vorig jaar al gezien hebben besluitende toch al snel om te vertrekken. De fietsen en de bagage moeten van 2 hoog over de trap naar beneden. Ja de de fietsen hebben bij ons op de kamer geslapen. Het is nog en fris en flink bewolkt, maar de voorspelling is droog. Wel staat er een forse wind (4-5) en die hebben we pal van voren. Het is altijd even hectisch om een grote stad met de fiets te verlaten en de juiste route op te pakken. Het landschap is ook veranderd. Het is meer glooiend en het is veranderd in een heidelandschap. In de spaarzame dorpjes zie je op elke kerktoren of ander gebouw een of meer ooievaarsnesten. Het lijkt hier wel een plaag. In Villar de Mazarife drinken we koffie. Hier komen de lopers ook weer op onze route. Tot Villavante gaat het over een slecht bereidbare grindweg. In die plaats vinden we niet de aansluiting op de fietsroute en volgen we met lopers nog enige kilometers dezelfde grindweg. Vlak voor Hospital de Orbiga komen we weer op het asfalt. En daarna komt de bekende brug. Hij staat op de voorkant van het routeboekje en is een van de meest markante bezienswaardigheden van de route. Met 19 bogen heeft hij een overspanning van 500 meter. Erg indrukwekkend terwijl er slechts onder 2 bogen water stroomt. Maar dat schijnt op andere momenten te veranderen. Ook het plaatsje is het aankijken waard en heeft veel historie. Bij het verlaten van het plaatsje worden de bandjes nog even opgepompt voor de komende klimmen. De wind blijft hard en zorgt met de klimmen, dat we hard moeten werken om in Astorga terecht te komen ergens onderweg eten we nog een boterham. Om in het centrum van Astorga terecht te komen sluiten we af met een mega steile korte klim (steiler dan de Keuteberg). Maar dan komen we ook in een erg mooi oud centrum met een grotendeels complete vestingmuur boven op een heuvel. We boeken een albergue en krijgen een 4persoonskamer met een geweldig uitzicht over het dal. Wasje doen, douchen en dan het stadje in om boodschappen te doen en te eten. Daarna nog even nakletsen met andere pelgrims op het terras van de albergue. Ook hier heb je een schitterend uitzicht op het dal en zie je de ooievaars van dichtbij voorbij vliegen op zoek naar eten. Maar nu naar bed, want morgen moeten we serieus klimmen.

• 14 Juni 2015 - 06:37

Pierre:

Dat schiet behoorlijk op, echt goed bezig. Op het kaartje kijkende schieten jullie al aardig op. Nog een duimbreed en je bent in Santiago. Zit alleen nog een bergketen tussen en dan berg af richting oceaan. Maar het klimmen hebben jullie onderweg wel al geleerd zo te horen. Gr May en Pierre

• 14 Juni 2015 - 11:39

Leon En Bertielle:

Beste Silf en Sjaak,

Zo te zeen sjuut de route al good op noa uch einddoel.
    Nog een paar keer berg op en aaf en dan kint geer outdrieve richting Santiago.

Sjoon om uch reis te volgen dmv uch oetgebreide versjlage.

Succes de kommende weak. Maar geneet veural.

Groetjes oet Herte.

Bertielle Leon en Lisa

• 14 Juni 2015 - 22:18

Ria:

nou nou , even volhouden en jullie kunnen heel trots op jullie zelf zijn . xxxxxxxx