9 juni: Belorado-Burgos, 67 km (1.533 km) - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 9 juni: Belorado-Burgos, 67 km (1.533 km) - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

9 juni: Belorado-Burgos, 67 km (1.533 km)

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

09 Juni 2015 | Spanje, Burgos

Vanmorgen om 7.30 uur op de fiets, weer zonder ontbijt. Het bevalt goed om dit onderweg te doen. Buiten treffen we een Nederlands stel, zeker 10 jaar ouder als ons, die voor 100 km fietsen per dag hun hand niet omdraaien. Vooral de vrouw kan goed klimmen. Als de man haar niet meer bij kan houden blaast hij op een fluitje dat om zijn nek hangt. Moet je maar gebeuren.
Het is ook vanmorgen weer erg fris, maar de zon brengt daar al snel verandering in. Tot Tosantos gaat het langs de drukke N120. Dan duiken we weer het heuvellandschap in. Maar eerst eten we ons ontbijtje op een bankje voor de kerk. Met een forse klim gaan we naar 1.000 m hoogte waarnaar we hier lange tijd op en neer blijven golven. Door de hoogte is het een prachtig landschap met ontzettende mooie vergezichten: alle soorten graan, omzoomd door kleine bospercelen. Het Veldhovens echtpaar van gisteravond typeerde dit als '50 tinten groen'. De stevige wind geeft hier een heel apart effect aan.
In San Juan de Ortega, een klein plaatsje met rijk pelgrimsverleden, houden we pauze. Hier komen ook de wandelaars voorbij, die we de hele morgen niet meer hebben gezien. Na het bekijken van de kerk en een broodje op het terras fietsen we het dorpje weer uit. Hier komen we een stel uit Volkel tegen, die de Camino tegengesteld fietsen. Er ontstaat een leuk gesprek en we komen bijna niet weg. Alles bij elkaar heeft ons de pauze een uur gekost en het is nog 35 km naar Burgos, ons einddoel van vandaag. Na een korte klim buigt de weg af richting deze stad en krijgen we wind vol in de rug. Met een perfect wegdek en een gestage afdaling worden deze kilometers op een snel tempo afgelegd. De enige vertraging in het geheel is een korte klim van 14%. In Burgos besluiten we als afwisseling een hotel in het centrum te boeken. Een ontzettend mooie stad met een kathedraal met ontzettend veel rijkdom. Dit is op afstand de meest luxe kerk die we tot nog toe hebben gezien. Ook de stad is een aanrader. We sluiten de dag af met lekker tapas eten. Jammer dat het in de loop van de avond gaat regenen. Ook de voorspelling voor de komende 2 dagen is bar. Benieuwd hoe dat gaat bevallen. Zijn we tot nog toe niet gewend.

• 10 Juni 2015 - 06:16

Pierre:

Twee derde zit der op. Det waert noe allein noch aaftelle. Maar hoapelijk biej good waer. En mit get geluk auch meer berg aaf den op. Maar det maak nieks oet want ongertosse zitte de trainingskilomaeters sjtevig in de beinkes zo te heure. Es geer truuk zeet mot geer de neksjpiere auch good traine want es veer weer op vriejdaagaovend gaon fietse mot geer sjteeds achterom kieke of veer noch waal kinne volge. John en ich hubbe mit Jeanine en May al ein trainingskamp in gedachte.

• 10 Juni 2015 - 09:22

Ria:

sssssuper trots op jullie

• 10 Juni 2015 - 19:02

Annet E Harry :

Hoi heb nu vier berichten in een keer gekregen
    Alles goed gelezen erg mooi en begrijpend geschreven
    Ik heb veel bewondering voor jullie en al die andere
    Pelgrims zo te lezen duizenden zet hem op ook alle best
    Voor jullie en veel Gr Annet e Harry