2 juni: Arudy - Col du Somport (200 m over grens i - Reisverslag uit Candanchú, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu 2 juni: Arudy - Col du Somport (200 m over grens i - Reisverslag uit Candanchú, Spanje van Sjaak Janssen - WaarBenJij.nu

2 juni: Arudy - Col du Somport (200 m over grens i

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

02 Juni 2015 | Spanje, Candanchú

78,7 km (1.106,8)
Om zes uur opgestaan zodat we om zeven bij ontbijt konden aanschuiven. Iedereen was er op dat tijdstip maar ze hadden tijd genoeg. Wij niet want we wilden 'de berg' beklimmen. Na een zoet ontbijtje, het betalen van een donatie voor slapen en eten, een stempel in onze pelgrimspaspoorten en afscheid nemen, was het tijd om te gaan. Net 7.30 geweest en we zaten al op de fiets. Na een flinke klim zaten we weer op de route, een afdaling van ruim 20 km naar Oloron Ste Marie. Met een geweldig wegdek zoefden de kilometers voorbij. Silvia was vandaag gewoon niet bij te houden. Een fotostopje leverde me gelijk een krachtsinspanning op om haar weer bij te halen. Voor 9.00 uur waren we in Oloron. Bij de bakker brood halen en gelijk ook koffie drinken. Ondertussen ben ik naar de VVV gegaan, die gesloten bleek. Op de terugweg 5 liter vocht ingeslagen voor de lange klim vandaag. Daarna naar de fietsenmaker om de banden goed hard op te pompen. Ik koop gelijk een nippel zodat we volgende keer ook bij een tankstation onze banden kunnen op pompen. Dan naar de kathedraal waar de klim naar de Somport begint. Silvia loopt bij een opticien naar binnen om haar zonnebril te laten bijstellen en ik raak in gesprek met een aardige Fransoos, die goed Duits spreekt. Mijn informatie is dat je tot 42 km kan slapen op de klim, maar hij geeft aan dat je ook boven op de top kan slapen en goed eten. We proberen nog een stempel in onze pas te krijgen maar de refugio hiervoor is niet te vinden. Dan maar geen stempel. We willen allebei aan de klim beginnen en door alle eerder genoemde zaken is het toch 10 uur geworden. We zij allebei erg stil, bezig met wat de klim ons gaat brengen: afzien, genieten of een combinatie ervan. De eerste kilometers lopen van zelf. Het is klimmen maar ook weer afdalen. Doodzonde als je uiteindelijk naar 1.640 meter moet. Na 15 km komen we op de grote drukke provinciale weg die over de col leidt. In Sarrance worden we door het dorpje geleid: leuke straatjes, mooi kerkje en in de refugio een stempel in ons paspoort. Leuk gesprek met de mensen in de keuken: er komen daar regelmatig mensen uit Nederland om te helpen tijdens hun vakantie. Maar wij moeten nog verder. Met kortere klimmetjes maken we heel langzaam hoogte meters. In Bedoes gaan we even de fout in maar met de navi wordt snel weer de route op gepakt. In Accous, aan het einde van het dorp, eten we onze eerste boterham. Daar treffen we de eerste pelgrim vandaag, een Belg die alleen Frans spreekt. Het gesprek stokt al snel en hij vervolgt zijn weg. Met een gevulde maag springen we weer op fiets. De temperatuur is inmiddels tot boven de 30 gr opgelopen. Na 37 km zijn we in Etsaut toe aan een nieuwe pauze. De kop onder de fontein en daarna koffie op het terras. Met bijna 60 km totaal op de teller had ik vooraf verwacht dat hier ons eindpunt zou zijn. Maar het is pas 14.00 uur en we hebben goede benen. We besluiten samen om de gok te wagen en de laatste 20 km naar de top vandaag te nemen. We hebben nog een mogelijk om ons plan bij te stellen: Urdos op 42 km. In Urdos moet ik echt eten anders krijg ik de hongerklop. Na een flinke boterham en een lange pauze gaan we voor de laatste 15 km. Een groepje oudere Franse mannen op racefietsen komen een voor een naar boven, maar hebben het te druk met hun eigen sterke verhalen.
Het wordt steeds warmer en het laatste stuk wordt steeds steiler. Op 47 km gaat de weg verder door een tunnel. De fietsers moeten echter linksaf en het stijgingspercentage neemt alleen maar toe. Langs de weg zien we zelfs op plekken nog sneeuw liggen. Helemaal uitgewoond komen uiteindelijk 12 uur later aan op de Col du Somport (1.640 m) en steken daar de Spaanse grens over. Hier ligt ook een refugio en we boeken hier een kamer. Met koud glas bier erbij eerst facetimen met mijn moeder. Ik heb haar ruim 2 weken niet gezien en met Lei afgesproken om dit vandaag te doen. Daarna snel opfrissen anders krijgen we geen eten meer. Daarna kunnen we geen boe of maar zeggen en is het douchen en aar bed. Morgen zien we wel verder, maar we beginnen rustig aan, na deze megaprestatie vandaag: 78,7 km waarvan ruim 55 km klimmen en op een dag de Col du Somport ( 1.640 m) bedwongen.

• 03 Juni 2015 - 16:46

Peter:

woat in toppers sjein joelie zeg! Fantastisch. Na sjoon barre tocht hebbe ge woal een pintske verdiend! Goede reis verder!

• 03 Juni 2015 - 16:59

Nellie Van Kerkhoff :

Knap hoor. Petje af. Dan heb je ook wel een servesa verdiend.

• 03 Juni 2015 - 17:13

Ria:

heel knap van jullie nou petje af zeg. silvia voor jou ook heel knap. ik doe het jullie niet na jullie zijn echte TOPPERS. ik krijg er de tranen van in mijn ogen wat jullie toch presteren

gr en knuffels ria

• 03 Juni 2015 - 18:18

Frans Mol:

Morgen in de bolletjestrui verder fietsen, zet m op !

• 03 Juni 2015 - 20:09

Jo:

Echte ''klimgeit(en) ,gangk zoo door den sjuut ''t lekker op.Succes verder.

Jo & Mia

• 03 Juni 2015 - 21:10

Nico En Jeanne:

wij sluiten ons aan om jullie te volgen.
    Ik ben een week opgenomen in het ziekenhuis.

Verder wensen wij jullie veel succes met jullie verdere reis..
    Groetjes Jeanne en nico.

• 04 Juni 2015 - 00:16

Baukje En Hugo:

Een flinke klim achter de rug petje af.
    Lees met veel plezier jullie reisverslagen.
    Veel su6 met de volgende klim.